duża rodzina

duża rodzina

forum dla rodzin wielodzietnych i sympatyków
duża rodzina
Obecny czas: 21 Wrz 2018, 00:12

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 11 posty(ów) ] 
Autor Wiadomość
PostWysłany: 22 Wrz 2009, 21:44 
Offline
z bukowego domu:)

Dołączenie: 25 Wrz 2007, 21:29
Posty: 3265
Dziecko zdolne - dziecko trudne?
Uczeń zdolny jest przede wszystkim dzieckiem. Ciesząc się z jego zdolności, nigdy o tym nie zapominajmy!


To, że nauczyciele powinni pomagać uczniom w rozwijaniu zainteresowań i zdolności, jest faktem oczywistym. Badacze uzdolnień wcale nie są w pełni zgodni, które dzieci należy określić mianem ucznia zdolnego czy wybitnie zdolnego. Wiadomo jednak, że dziecko takie szybciej i sprawniej niż rówieśnicy selekcjonuje informacje, sprawniej zapamiętuje, łatwiej i bardziej spontanicznie rozwiązuje problemy. Ma ono podzielną uwagę, jest zainteresowane zagadnieniami natury poznawczej i dociekliwe, potrafi zidentyfikować problem, myśleć syntetycznie. Uczniowie tacy są indywidualistami, przejawiają niezależność i krytyczne myślenie.

Jak stwierdzić, czy dziecko jest zdolne? Nie wystarczy przeprowadzenie testu inteligencji. Skonstruowano już testy specjalistyczne mające za zadanie zbadanie zdolności językowych, matematycznych, artystycznych, sportowych, twórczych, przywódczych. Są także testy określające tzw. zdolności ogólne. Przeprowadzać je mogą przede wszystkim psychologowie, ale także pedagodzy szkolni i nauczyciele, a może nawet rodzice (o ile mają do nich dostęp). Na podstawie badań stwierdzić można, że nawet bez wykonania takich testów nauczyciele rzadko mylą się w swych opiniach dotyczących zdolności dziecka. Posługując się obserwacją i wykorzystując własne doświadczenie z pracy pedagogicznej (zapewne także intuicję), z reguły nie tylko właściwie rozpoznają uzdolnienia, ale także umiejętnie przewidują poziom osiągnięć dziecka. Również rodzice najczęściej dobrze identyfikują dzieci wybitnie zdolne, choć zdarza się, że nieznacznie zawyżają ocenę możliwości swoich pociech (im wyższe wykształcenie mają rodzice, tym skłonność do „przeceniania” zdolności dziecka jest mniejsza).

Jeśli dziecko zostanie już zidentyfikowane jako zdolne w jakiejś dziedzinie (lub wielu dziedzinach), należałoby się zastanowić, czy i jakie działania można podjąć, by pomóc mu w rozwijaniu uzdolnień i umożliwić osiągnięcie sukcesów. Okazuje się bowiem, że bardzo wielu uczniów wybitnie zdolnych nie uzyskuje odpowiednich do swych możliwości osiągnięć szkolnych. Dlaczego tak jest?

Dzieci mające znaczne osiągnięcia na ogół są bardzo inteligentne, ale wysoka inteligencja nie gwarantuje wybitnych osiągnięć. Ogromne znaczenie odgrywa sfera motywacyjna osobowości dziecka (np. hierarchia wartości, wysoki poziom aspiracji, struktura zainteresowań, adekwatna do rzeczywistości samoocena itp.) Bardzo istotne są umiejętności dotyczące funkcjonowania społecznego, głównie umiejętność współpracy, rozwiązywania konfliktów interpersonalnych, empatii, negocjacji, tolerancji i komunikowania się. Na marginesie wspomnę, że coraz częściej zdarzają się opinie, że nauczyciele oceniając osiągnięcia poznawcze ucznia tak naprawdę w dużej mierze oceniają jego umiejętności społeczne. Wpływ na ocenę ma to, czy uczeń jest sympatyczny, „kontaktowy”, chętny do pracy itp. Zdarza się to najczęściej w szkołach podstawowych. Osoby wybitnie zdolne przejawiają więcej problemów emocjonalnych i społecznych niż ludzie przeciętnie zdolni, bywają „trudne”. Naukowcy rzadko skłonni są zgodzić się z tym potocznym poglądem. Uważają raczej, że nasze oczekiwania wobec społecznych zachowań tych osób są wyższe (choć rzeczywiście dość często można zaobserwować nierównomierność rozwoju sfery uczuciowej, społecznej i intelektualnej, dodatkowo także motorycznej i poznawczej).

Bez względu na to co robimy, aby rozwijać uzdolnienia dziecka, nigdy nie powinniśmy zapomnieć o rozwijaniu umiejętności społecznych i sfery emocjonalnej. Nie tylko dlatego, że braki w tych sferach utrudniają, a czasem wręcz uniemożliwiają odniesienie pełnego sukcesu, ale również z tego powodu, że wychowanie np. nieszczęśliwego noblisty, pozbawionego bliskiego kontaktu ze swymi uczniami i innymi ludźmi nie jest naszym celem.

Nie wymagajmy od dziecka ciągłego potwierdzania nadzwyczajnych zdolności intelektualnych, ucz-my je cieszenia się z osiągnięć, ale i radzenia sobie z porażkami. Nadmierne wymagania zniechęcają, a nie stymulują do rozwoju. Niedobrze się dzieje, gdy rodzina traktuje dziecko jako instrument do realizacji osobistych czy społecznych oczekiwań, zamiast koncentrować się na jego wartości jako osoby. Dzieci wybitnie zdolne często wymagają działań profilaktycznych ze strony specjalistów (psychoterapia). Także ich rodzice mogą tworzyć grupy dyskusyjne pod opieką psychologów, gdzie uzyskają fachowe porady i wymienią doświadczenia. Grupy takie działają od pewnego czasu w Holandii. Rezultaty ich pracy są jak najbardziej pozytywne.

Dla polskiego szkolnictwa uczeń wybitnie zdolny - to uczeń trudny. System szkolnictwa nastawiony jest właściwie na ucznia przeciętnego. Dziecko szczególnie zdolne ma inne potrzeby i możliwości, konieczne jest więc podejście indywidualne, co w warunkach normalnej klasy szkolnej jest trudne do zrealizowania. Zdarza się, że uczeń wybitnie uzdolniony ukrywa swe możliwości, by zyskać sympatię i akceptację kolegów. Stąd niektórzy postulują utworzenie szkół i klas dla uczniów szczególnie zdolnych, choć to rozwiązanie jest powszechnie krytykowane.

Uważa się, że korzystne będzie dla dziecka, jeśli nauczy się pokonywać tego typu trudności na poziomie szkolnym, bo wtedy lepiej poradzi sobie z nimi w dalszym życiu (np. zawodowym). Może więc, ucząc się w szkole powszechnej, wśród przeciętnie uzdolnionych kolegów, uczestniczyć dodatkowo w zajęciach kół zainteresowań (np. prowadzonych przez naukowców), brać udział w konkursach czy olimpiadach, chodzić do Młodzieżowego Domu Kultury, wyjeżdżać na obozy lub brać udział w warsztatach dla dzieci wybitnie zdolnych, organizowanych przez Krajowy Fundusz na Rzecz Dzieci (warto wspomnieć, że wyjazdy te mają charakter ogólnorozwojowy lub specjalistyczny, np. matematyczny). Ma wtedy do czynienia z ludźmi o podobnych zainteresowaniach, nie czuje się wyalienowany czy wręcz dziwaczny.

Uczeń może uzyskać zezwolenie na indywidualny tok nauki, ale trzeba pamiętać, że wtedy ilość kontaktów nieformalnych z rówieśnikami zmniejsza się, co może bardzo niekorzystnie odbić się na rozwoju dziecka. Stworzony został system stypendialny dla uczniów mających wybitne osiągnięcia. Badacze zagadnień zdolności twierdzą jednak, że formy wspomagania merytorycznego są dużo bardziej efektywne niż wspomaganie materialne.* Nauczyciel może pracować z uczniem indywidualnie podsuwając mu odpowiednią literaturę, ustalając dodatkowe zadania o dostosowanym do jego możliwości stopniu trudności, dyskutując z nim o interesujących go zagadnieniach, doradzając, stawiając problemy do przemyślenia. Czasem nauczyciele akademiccy godzą się poprowadzić lekcje w szkole lub zapraszają uczniów na uczelnię.

W niektórych szkołach utworzono Zespoły Wspierania Uzdolnień, które opracowały odpowiednie programy i już je realizują. W ich ramach np. studenci lub zdolni uczniowie liceum przyjmują patronat (indywidualną opiekę) nad uzdolnionymi uczniami gimnazjum, powstają klasy autorskie lub profilowane, organizowane są konkursy, warsztaty i obozy naukowe oraz koła zainteresowań. Osiągnięcia uczniów promowane są poprzez publikację ich prac, wystawy, seminaria, typowanie do nagród. Nauczyciele systematycznie doskonalą umiejętności dotyczące rozpoznawania i wspierania uzdolnień.

Mówi się, że wartość nauczyciela można ocenić patrząc na jego uczniów, więc trudno się dziwić, że choćby dlatego zależy nam, by uczniowie odnosili sukcesy, mieli wybitne osiągnięcia. Nie jest źle, że niektórzy pedagodzy poświęcają wyjątkowo dużo czasu i uwagi dzieciom wybitnie zdolnym. Ale jest źle, jeśli przez to zabraknie czasu dla innych dzieci. Nie róbmy z grupy uczniów uzdolnionych stajni wyścigowej, gdzie efekt ostateczny (np. ewentualny sukces w olimpiadzie przedmiotowej) okupiony jest wysiłkiem tak wielkim, że powodującym dezintegrację psychiczną, która - niestety - może okazać się trudna do usunięcia. Uczeń zdolny jest przede wszystkim dzieckiem. Ciesząc się z jego zdolności, nigdy o tym nie zapominajmy!



Magdalena Sarnowska - nauczycielka - Szkoła Podstawowa nr 108 - Wrocław


Góra
 Profil Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem  
PostWysłany: 08 Gru 2010, 15:56 
Offline
nowicjusz domowy

Dołączenie: 17 Lis 2010, 14:44
Posty: 5
Ciekawy artykuł o podobnej tematyce znalazłam tutaj - Zdolne dziecko


Góra
 Profil Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem  
PostWysłany: 08 Gru 2010, 15:58 
Offline
epikurejka w rozpaczy
Awatar użytkownika

Dołączenie: 16 Cze 2007, 11:46
Posty: 6145
Miejscowość: Tychy
Joleczka ty się nie podszywaj :twisted: :twisted:

_________________
Wronka/02/Misiek /98/ Wojtek/91/Jano/89/ Image


Góra
 Profil Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem  
PostWysłany: 09 Gru 2010, 01:20 
Offline
samurajka

Dołączenie: 04 Lip 2007, 23:53
Posty: 7107
nie, no, admini wywalcie ta joleczkę, dajcie jej bana stałego, juz naprawde przesadziła :twisted: :twisted: :twisted:

_________________
...sens w ogóle nie wchodzi w grę.Ja nie mam sensu, Ty nie masz sensu, żaden jedzenia kęs nie ma sensu.
Gry są bez sensu, sny są bez sensu, nawet- niestety- sens nie ma sensu…


Góra
 Profil Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem  
PostWysłany: 10 Gru 2010, 11:15 
Offline
nowicjusz domowy

Dołączenie: 17 Lis 2010, 14:44
Posty: 5
O jaką Joleczkę chodzi?


Góra
 Profil Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem  
PostWysłany: 10 Gru 2010, 15:44 
Offline
epikurejka w rozpaczy
Awatar użytkownika

Dołączenie: 16 Cze 2007, 11:46
Posty: 6145
Miejscowość: Tychy
:-x :-x :-x

_________________
Wronka/02/Misiek /98/ Wojtek/91/Jano/89/ Image


Góra
 Profil Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem  
PostWysłany: 10 Gru 2010, 16:44 
Offline
nowicjusz domowy

Dołączenie: 17 Lis 2010, 14:44
Posty: 5
Nie rozumiem Was, niestety :554:


Góra
 Profil Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem  
PostWysłany: 10 Gru 2010, 17:47 
Offline
epikurejka w rozpaczy
Awatar użytkownika

Dołączenie: 16 Cze 2007, 11:46
Posty: 6145
Miejscowość: Tychy
może przywitaj się , przedstaw się to pewnie coś się zmieni...

_________________
Wronka/02/Misiek /98/ Wojtek/91/Jano/89/ Image


Góra
 Profil Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem  
PostWysłany: 10 Gru 2010, 20:10 
Offline
od zawsze z Argentyną!!!
Awatar użytkownika

Dołączenie: 26 Lis 2007, 13:53
Posty: 3928
Miejscowość: BIAŁYSTOK
Bo widzisz Qumqa ( a może Joleczka???) nas trudno zrozumieć...
Przychodzisz bez przywitania reklamujesz jakieś stronki i liczysz że wszyscy będą się z tego cieszyć... :twisted:

_________________
życie...


Góra
 Profil Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem  
PostWysłany: 13 Gru 2010, 11:24 
Offline
nowicjusz domowy

Dołączenie: 17 Lis 2010, 14:44
Posty: 5
Wcale nie liczę na to, że wszyscy będą się z tego cieszyć. Jakbym chciała żeby wszyscy się cieszyli, to rozdawałabym pieniądze (albo coś, co Was ucieszy). A z żadną Joleczką nic mnie nie łączy. To może napiszcie do admina, żeby wywalił post i dał mi bana i będziecie mieli spokój. Albo niech zablokuje możliwość wklejania linków, hmm? ;-)


Góra
 Profil Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem  
PostWysłany: 13 Gru 2010, 18:45 
Offline
epikurejka w rozpaczy
Awatar użytkownika

Dołączenie: 16 Cze 2007, 11:46
Posty: 6145
Miejscowość: Tychy
Nie wiem czy bywasz bywalczynią forów ale jak się przysiadamy do kogoś i chcemy rozmawiać czy wymienić informacje towarzysko to się przedstawiamy.

_________________
Wronka/02/Misiek /98/ Wojtek/91/Jano/89/ Image


Góra
 Profil Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 11 posty(ów) ] 

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)


Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Skocz do:  
cron
Twoja Podręczna Księgarnia

wielodzietni w biznesie

Nasza Islandia

Doula Gosia Borecka

Okno na dobrą stronę świata


wielodzietni.net na Facebooku

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group |
Ten serwis stosuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystanie.
» Akceptuję wykorzystywanie plików cookies w serwisie www.wielodzietni.net.